עיריית בית שמש הרסה עד היסוד מבנה נייד של בית כנסת

עיריית בית שמש פינתה הבקר מבנה של בית הכנסת ‘חניכי הישיבות‘ ברחוב הנביא עמוס שבשכונת רמת בית שמש ג’2, מבנה בית הכנסת היה מונח במקום שהוא ללא אישור הקצאה, ויושב על מקום שמשרד השיכון אמור לבנות עליו מעון. עד כאן העובדות.

ההרס המחריד הפך לשיחת היום בציבור החרדי שלא ראה בעין יפה את הההרס של מבנה בית הכנסת, המקדש מעט. חברי מועצת העיר עמם שוחחנו אומרים: ככה לא אמור להתבצע פינוי של בית כנסת, לא היה קורה שום דבר לו היו מפנים את בית הכנסת בעוד שבועיים תוך כדי הידברות עם גבאי בית הכנסת.

סירטון מפינוי בית הכנסת. צילום: "הלל כהן".

המשנה לראש העיר הרב ישראל סילברסטין נכח במקום, כמו כן נכחו מפקד תחנת משטרת בית שמש סנ”צ שלומי טובול, רפ”ק רפי איטה וקצינים נוספים.

הגבאים מצידם פנו ללשכת ראש העיר לאחר שהעירייה הוציאה נגדם צו הריסה, אך בסופו של דבר התברר כי השיחות הללו לא נשאו פרי. כך או כך, לציבור המתפללים אין מקום חלופי והגבאים וציבור המפללים קובל על כך שהעירייה מפנה אותם לפני שמצאה להם פתרון. אנו כואבים ומזועזעים אומר לנו אחד המתפללים.

בנוסף אומר לנו אחד המתפללים כי העירייה הרסה את הקרוואן עד היסוד, מדובר בקרוואן שעלותו נמדדת בכמאה אלף שקלים לאחר שהשקיעו בו מזגנים ועוד.

לסיום נאמר שלמתפללי בית הכנסת אין נציגות מסויימת בעירייה מאחר והם ציבור מעורב של ליטאים ספרדים וחסידים, יודע ח”ן לחש לנו כי הם נפלו קרבן לידיו של מאן דהו ששיחק נגדם בעקבות המשבר הקואליציוני. אמר וסָתָם!

מתפללי בית הכנסת לא מוותרים על תפילה במניין וכבר עכשיו הספסלים, השולחנות העמוד וארון הקודש נמצאים בסמוך למבנה שהיה בית הכנסת, תחת כיפת השמים.

תגובת המשנה לראש העיר חמה”ע הרב מלאכי כי טוב: הבוקר הרסה עיריית בית שמש, בית כנסת פעיל שבו התקיימו מניינים רבים ושיעורי תורה. כחבר מועצת העיר חייב אני להביע מחאה ברבים ולהבהיר את התנגדותי הנחרצת למה שנעשה, לאחר שכבר הבעתי זאת באזני ראש העיר ואנשי לשכתה, לפני מעשה ולאחריו.

ידוע לי מקרוב שלא נעשה על ידי הגורמים הרלוונטיים מאמץ משמעותי לנסות להביא להסדרה בקרבת מקום, כפי שבאים לידי פתרון באורך רוח מאות ואלפי מקרים אחרים פרטיים וציבוריים.

המתפללים התחננו לעזרה ולעצה והיו נכונים אף לפינוי מרצון אם לא תהיה ברירה. הם פנו שוב ושוב בבקשה פשוטה לבדוק ולמצות את האפשרויות, אך לא נענו בצורה ההולמת פניה בעניין שכזה.

הריסת בית כנסת היא פעולה קשה ומזעזעת תמיד, בנסיבות ההריסה הזו שחלקן פורטו לעיל, היא גם מכעיסה ומשדרת אטימות בלתי נסלחת כלפי דברים שאמורים להתייחס אליהם בחרדת קודש.

תגובת חמה”ע הרב חיים זמורה: בושה וחרפה זה הטוב המשותף? כאשר אפילו לא חושבים שצריך לשתף את נציגי הציבור על הבעייה שנוצרה ולהגיע להסכמות אלא פשוט להרוס את הדבר הקדוש ביותר להעם היהודי בית מקדש מעט, חובתינו בשעה זו למחות על חילול ה’ ולהשתתף בצערם הגדול שנגרם לתושבים היקרים מתפללי בית המדרש

הלל כהן מגבאי בית הכנסת שנהרס ברמה ג’2 התראיין  לבצלאל קאהן ודוד חכם בקול חי.

ישנן שתי נקודות חשובות שנאמרו בראיון וכדאי שנשים להם לב.
1. בצלאל קהאן שואל איפה הגינוי של חברי סיעת ש”ס והרב ארנרייך שנמצאים בקואליציה. במאמר המוסגר נאמר שהמשנה לראש העיר הרב מלאכי כי טוב שלח לנו אתמול בלילה תגובה ואנו פרסמנו אותה היום בבקר.
2. בסוף הראיון בצלאל קהאן אומר שהציבור החרדי יאמר את דברו בעוד שנתיים. כאן הוא בעצם אומר את השאיפה של כלל המגזר החרדי בעיר: בבחירות הבאות הציבור החרדי יצביע למועמד חרדי בלבד.

הלל כהן מגבאי בית הכנסת שנהרס ברמה ג'2 בראיון לבצלאל קאהן ודוד חכם
גלריית תמונות מפינוי בית הכנסת. צילום: "הלל כהן".

השאר תגובה

כתבות אחרונות

לגלות עוד מהאתר מיטב - חדשות בית שמש

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא