הרב יגאל ברזמן הלך לעולמו

אמש הלך לעולמו איש החסד, היזם והקבלן המוכר בבית שמש הרב יגאל ברזמן, לאחר שנה ושלושה חודשים שנאבק במחלה הקשה. הוא הותיר אחריו אלמנה וארבע יתומות.

מאות ליוו את ר’ יגאל בדרכו האחרונה, ר’ יגאל נטמן בבית העלמין בבית שמש. חבריו מספרים עליו שהיה אדם בעל חסד עצום.

כחצי שנה לפני מותו יגאל תרם עבור כלה יתומה צלם לאירוסין, את הכסף העביר דרכי וציווה עלי לא לספר לאיש שהוא היה התורם. לאחר מכן פגשתי אותו בט”ו בשבט האחרון (ראו סירטון) וכל מה שהיה חשוב לו לומר לי הוא: “נכון לא סיפרת? אז אל תספר” אז ר’ יגאל היקר, כיבדתי עד היום את הציווי שלך וכעת הגיע הזמן לספר, לא בשבילך, אלא בשבילנו, כדי שאנחנו נלמד ממך מהו מתן בסתר, וכיצד עושים מעשה חסד בצורה מושלמת.

הרב שלמה פינטו משוחח עם ר' יגאל ברזמן בט"ו בשבט האחרון

הרב יצחק שראבני מספר על ר’ יגאל כאדם נעים הליכות שכל הזמן חיוך נסוך על פניו, הוא מוקיר רבנן, ואף קבע עיתים לתורה, אך גולת הכותרת היא מעשי החסד שהוא עושה, הוא היה עוזר להרבה מטרות צדקה מגוונות.

ראש העיר לשעבר חה”כ הרב משה אבוטבול מספר: שכשעשינו אירוע סיום הש”ס התקציב העירוני לא הספיק בכדי לערוך אירוע מרשים כפי שראוי לערוך סיום הש”ס. ר’ יגאל הגיע ותרם את החלק שהיה חסר.

חבר מועצת העיר הרב ישראל סילברסטין מספר: שיגאל היה גאון בחסד. אני לא מדבר על כמות כספים שנתן לצדקה ולא על מעשה החסד שעשה בכל הזדמנות והדברים ידועים…אני מדבר על גאונות שידע לעשות חסד עם השני ולתת לשני הרגשה שבכלל אתה זה שעושה חסד עם יגאל שאתה מסכים לקחת. כשהוא עשה חסד ההרגשה היתה בכלל שאתה עושה חסד איתו, עם יגאל. זה גאונות בחסד!

אוסיף סיפור להדגיש את הענין, ידיד קרוב סיפר לי שעבר איזה טלטלה בחייו. שבועיים לא יכל להרדם בלילות ואז ביום שישי מקבל טלפון, מוישי (שם בדוי), זה יגאל. אתה יכול לרדת אלי רגע לאוטו? מוישי כמובן ירד ומגיע לחלון הפתוח מול הנהג. אומר לו יגאל תפתח את הדלת האחורית. מוישי פותח ורואה לפניו חלות מיוחדות, דגים מכל הסוגים , פיצוחים ועוד… מוישי שואל את יגאל , מה זה? יגאל עונה בצורה כלכך אופיינית. עזוב נו, תקח ואני זז. יגאל לא ניסה לחפור, לברר על הסיפור וכו’… רק רצה להרים את רוחו של מוישי. והוא הצליח!

צחי ברטלר שכן וחבר קרוב מספר שגם בתקופה האחרונה, תקופת מכאוב וייסורים, בשעה שהיה טרוד במחלתו, המשיך לסייע לאברכים, לכוללים ולמשפחות קשות יום.

ירוחם אסטרייכר פעיל ציבורי וחבר קרוב של יגאל מספר שכשהגענו לבית שמש לפני 18 שנה הכרנו אותו בתור אברך שמחזיק כוללים ומשפחות אברכים. וכשהחל ירוחם בעצמו לעזור לאברכים הוא היה בקשר יומיומי עם יגאל, שהיה מעביר לו סכומי כסף לא מבוטלים על מנת לעזור לאותם אברכים שירוחם תמך בהם.

כשרציתי לקנות דירה מספר ירוחם הסתובבתי עם יגאל בשכונות, וגם הייתי מספר פעמים במשרד שלו, בהמשך גם אשתי עבדה אצלו, ונוכחתי לראות שכל המשרד והעסק הגדול שנקרא “יגאל נכסים” הוא סיפור כיסוי למפעל החסד הגדול שיגאל מנהל.

לפני כשנה וחצי היינו עסוקים באיזה עניין ולפתע יגאל נעלם, ואז אני מקבל את ההודעה הבאה: אני מאושפז בבית החולים תתפללו עלי, אני נכנס לטיפול אל תבואו לבקר, יש כאן יותר מידי מבקרים. כזה היה יגאל, אל תתנו לי, אל תעזרו לי, אבל אני רוצה לעזור לכולם.

לפני שהמחלה כירסמה בגופו ואכלה כל חלקה טובה, הן מבחינה נפשית הן מבחינה גופנית והן מבחינה ממונית, מספר ירוחם שר’ יגאל התחייב לתרום כסף עבור איזה עניין, היא נידנד לי שאגיע אליו, ואכן הגעתי אליו, ראיתי לפני אדם שבקושי יכול לזוז, ר’ יגאל אומר לי לך לארון ספרים תקח את ספר פלוני ושם תמצא את הסכום המדוייק עבור אותו עניין.  

עוד ממשיך ירוחם ומספר בדמעות, שפנתה אליו אשה וסיפרה לו שלפני 15 שנה כשגרנו ברמה ב’ יגאל שילם עלינו את המשכנתא במשך שנה וחצי למרות שלא הכיר אותנו, והוא גם לא ידע את השם של אלו שהוא משלם עבורם את המשכנתא, כזה היה יגאל.

חיים לנדסמן חבר קרוב מספר, הכרתי את יגאל בשנת 2000 כשבאתי לקנות דירה בבית שמש, למרות שלא קניתי את הדירה שעליה המליץ לי יגאל, התחברנו, נעשינו ידידים והכרתי יגאל שאוהב ודואג. הוא דאג ליתומים ולנזקקים, סייע לי בעבודתי המקצועית וחלק איתי מהידע שלו, הוא השקיע עבורי שעות מרובות, והכל ללא תמורה, וכך אמר: “אני עזרתי לך, אתה תעזור למישהו אחר”.

בתקופה האחרונה למרות הסבל הוא היה מחייך. שבועיים לפני פטירתו תקפו אותו כאבים עזים, ואז מתוך הכאבים הוא פונה אלי ואומר: “חיים איך עושרים ליגאל?

מרים אלחרר אלמנה עם 14 ילדים מספרת שכשבעלה נפטר היא חיפשה דירה ואז זכתה להכיר את יגאל, היא הכירה אותו בתור מתווך ותו לא, אך יגאל היה יותר ממתווך, הוא היה ממש בעל חסד עצום, הוא סייע להם למצוא בית, ולא גבה ממנה דמי תיווך, למרות שעבד מאד קשה למצוא עבורם בית שמתאים למשפחה כה גדולה.

ראש הכולל הרב יצחק חורי מספר: מזה שנים רבות שלא זכינו אשתי ואני לפרי בטן, ור’ יגאל היה זה שתמך בנו פיזית ונפשית, הוא היה בין היחידים שיכולתי לדבר איתי על הכל.

בערב פסח יגאל נתן לי תלושים ל”יש חסד” ועופות ובשרים על מנת לחלק למשפחה נזקקת מאזור הקריה, וכך אמר: “את הזכות הזו של המצווה תקח לך, כדי שתעמוד לזכותך וכך אולי תזכה לילד.” אותו מקבל חשב שאכן אני הוא זה שתרם לו.

פעם אחת פורסם שיש מקובל בבני ברק שסייע לזוג חשוך ילדים להיפקד, כשנודע הדבר ליגאל הוא לקח אותנו אליו מידי שבוע במשך 6-7 שבועות. כזה היה ר’ יגאל, הוא היה מרגיש את הניסיון שעובר על הזולת, ומנסה לעזור לו ככל יכולתו.

אשה אחת סיפרה לרב חורי, שר’ יגאל הגיע לחנות שבה עבדה, והיא שאלה את ר’ יגאל אתה קשור לרבינו? (רבי נחמן מברסלב), ר’ יגאל אמר כן, הייתי שם פעם, אז האשה אמרה לו: “אני מקווה שגם ילדי יזכו”, יגאל שאל אותה מה הבעיה, ענתה לו האשה אני גרושה ואם לשני ילדים והפרנסה מאד דחוקה ואין ספק בידי לקנות להם כרטיס טיסה, בו במקום ר’ יגאל שילם לה את הסכום עבור הטיסה, מבלי שהוא מכיר אותה.

בערב יום כיפור מספר הרב חורי, אספתי כסף עבור משפחה, התקשרתי ליגאל שעה וחצי לפני יום כיפור ושאלתי אותו האם יש לך כסף לכפרות? הוא שאל אותי במה מדובר? אמרתי לו שמדובר במשפחה שעברה דירה והם חסרי כל, מיד הוא בא אלי ונתן לי כסף עבורם. באותו רגע נסעתי אליהם והבאתי להם את הכסף.

לפני הניתוח האחרון ממשיך ומספר הרב חורי נסעתי עם ר’ יגאל לכותל ולקבר רחל, והוא מחזיק בידי ומבקש עלי, אני אומר לו יגאל תראה באיזה מצב אתה, תבקש על עצמך, אומר לו יגאל: “לא לא אני מבקש עליך”… הרב חורי מפטיר בדמעות ואומר: גם כשיגאל היה במצב קשה הוא ביקש עבור חבר, משום שיגאל היה מושך את האכפתיות שלו עד קצה גבול היכולת.

ר’ יגאל מאד העריך את אשתו, לא פעם הוא אמר לרב חורי תקח את הטלפון ותדבר עם שרי היא יכולה לברך אותך, היא גידלה כאן יתומים במסירות כאן בבית, היא אשה צדיקה.

הרב יענקי סגל מספר שבנוסף לצדקה שר’ יגאל נתן עבור משפחות נזקקות הוא נתן גם לישיבות כוללים תלמודי תורה ומסדות לימוד.

יגאל לא נתן מעשר ולא חומש אומר הרב סגל, יגאל “השאיר” לעצמו מעשר או חומש, את השאר הוא חילק לצדקה.  

הרב רפאל צבי הרטמן רב קהילת חב”ד ברמה א’ מספר, שכשהגענו בשנת תשס”ב לבית שמש לחפש דירה, ר’ יגאל היה אברך צעיר, הוא קידם אותנו במאור פנים הסתובב איתנו בשכונות וחיפש עבורנו דירה שמתאימה לנו, למרות שיכל לתת לנו דירה שפחות מתאימה והיה מרוויח יותר כסף. לבסוף הוא מצא לנו דירה, חתמנו בו ביום על החוזה ובזכותו הגענו לרמת בית שמש א’. בשנת תשס”ג פתחתי את בית כנסת חב”ד המרכזית ברמה א’ ועד היום בית הכנסת הזו היא השטיבל של כל האזור, בבית הכנסת הזו מתפללים מאות אנשים מכל העדות במשך כל היום, את כל זה אני זוקף לזכותו.

עוד מספר הרב הרטמן, לפני עשר שנים הכנסנו ספר תורה לבית הכנסת, גבאי נוסף ואני עמדנו בחוץ ואמרנו, הנה יש לנו ספר תורה אבל אין לנו כתר לספר תורה, הכתר עולה מעל 1000$ ואף אחד לא תרם, ופתאום יגאל מתקרב לעברינו ואני אומר לו: “יגאל אין לנו כתר לספר תורה” מיד יגאל מוציא פנקס צ’קים, הוציא משם צ’ק חתם ואמר לי תרשום כמה שאתה רוצה. כזה היה יגאל. רק ביקש שהתרומה תהיה בעילום שם. כעת אני מספר את הסיפור לעילוי נשמתו.  

אכן זו אבידה גדולה לבית שמש בכלל ולמשפחת ברזמן בפרט, יהי רצון שהקב”ה ימצא תנחומים עבור המשפחה היקרה הזו, ואנו נלמד מר’ יגאל מקצת מן המקצת מהו חסד. יהי זכרו ברוך.

השאר תגובה

כתבות אחרונות

לגלות עוד מהאתר מיטב - חדשות בית שמש

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא